شهید همت الله متو

از دانشنامه‌ی اسلامی

شهید همت الله متو (۱۳۶۰-۱۳۳۹ ش) با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه حق علیه باطل شد. وی پس از بازگشت از جبهه، در حادثه ششم بهمن سال ۶۰ در شهر آمل توسط منافقین ضد انقلاب به شهادت رسید.

شهید همت الله متو

زندگی‌نامه

همت الله متو به سال ۱۳۳۹ در روستای باغبانکلای قلعه کش از حومه شهر هزار سنگر آمل و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. او در سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ دیپلم در رشته ریاضی و فیزیک گردید. با توجه به شغل پدر که کشاورزی بود همیشه در کنار پدر بوده و ضمن خواندن درس در امور کشاورزی به ایشان یاری می رساند.

همت الله در انجام عبادت و فریضه دینی زبانزد عام و خاص و برای هم سن و سالانش الگو و اسوه بود و در ماه مبارک رمضان تا نماز مغرب را در مسجد محل اقامه نمی کرد به افطار مشغول نمی شد. وی در اخلاق و رفتار پسندیده و کمک به همنوعان، شهره محل بوده است و هیچکس بیاد ندارد که وی با توجه به سن و سال نوجوانی و جوانی با کسی دعوا و یا حتی قهر کرده باشد، بلکه محل مراجعه سایر دوستان در حل و فصل مشکلاتشان بوده است.

فعالیتهای سیاسی و اجتماعی

در شرایط سیاسی سال ۵۶ و ۵۷ با تشکیل واحدهای انقلابی در محله حضور فعال داشته و به توزیع نوارهای کاست و اطلاعیه های امام خمینی (ره) و حضور در راهپیمایی های مردمی به مبارزه علیه رژیم می پرداخت. به محض اشغال پاسگاه ژاندرمری روستای نوآباد توسط یاران حضرت امام (ره)، وی حضوری شبانه روزی داشته و ضمن نگهبانی و حراست از آن در فعالیتهای اجتماعی شرکت می نمود.

از جمله فعالیتهای ایشان بعد از پیروزی انقلاب عبارتند از:

۱- ایجاد کتابخانه در مسجد سجادیه و خرید و تهیه کتاب برای آن

۲- فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی محل خدمت

۳- تشکیل و برگزاری دوره آموزش نظامی و مانور

۴- تشکیل انجمن اسلامی قلعه کش به ویژه در روستای باغبانکلا

۵- حضور در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

۶- مبارزه و مباحثه با منافقین

۷- مبارزه با منافقین در حادثه شهر گنبد آمل و کردستان.

۸- تشکیل بسیج: وی با تشکیل واحد دانش آموزی و جوانان بسیج برای نخستین بار در واحد بسیج سپاه آمل نقش چشمگیری داشت. او که به عنوان نخستین فرمانده بسیج جوانان سپاه آمل شناخته شده است، رأسا در ایجاد و تشکیل این واحد همت گمارد و توانست بخش عمده ای از مدارس شهر و روستاها را با این نام و تشکل آشنا و نسبت به آموزش و کارهای فرهنگی اقدام نماید.

حضور در دفاع مقدس

سال ۱۳۵۹ فرا رسید و جنگ تحمیلی از سوی شیاطن بزرگ به مزدوری صدام آغاز شد و همت الله متو سر از پا نمی شناخت و اصرا بر حضور در جنگ داشت و فرماندهان سپاه را مجاب نمود تا به همراه کاروانی که در سال ۱۳۶۰ عازم جنگ بود عازم جبهه شود. او مدت دو ماه را در سرپل ذهاب خدمت نمود.

شهادت

شهید متو پس از بازگشت از جبهه، در شب حمله ضد انقلاب به شهر آمل، شرکت فعالانه داشت. لازم به ذکر است که: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بهمن۵۷ و رای قاطع مردم به نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فرودین ۵۸، برخی احزاب و گروه های سیاسی، از نظر ایدئولوژیک با مردم زاویه پیدا کردند و متاسفانه به جای بازنگری در آرا و اندیشه های خود و همگام شدن با مردم، دست به اقدامات تروریستی زده و در دوران دفاع مقدس نیز بعنوان ستون پنجم در خدمت دشمن بودند و همزمان با مبارزات فرزندان غیور ایران زمین در جبهه های نبرد، در برخی از شهرهای کشور با ایجاد ناامنی، سعی در تضعیف روحیه مردم داشتند.

آمل یکی از این شهرها بود که توسط مجاهدین خلق به میدان کارزار علیه انقلاب و آرمانهای آن تبدیل شده بود و در نهایت مردم غیور این شهرستان در ۶ بهمن سال ۶۰ حماسه ای بزرگ آفریدند و آبی سرد بر آتش این غائله ریختند و شهر را از لوث وجود منافقین کوردل پاک کردند و در این راه خون تعدادی از فرزندان برومند این سرزمین بر خاک سرزمین پاکان ریخت؛ شهید همت الله متو یکی از این دلیر مردان بود که در روز سه شنبه ۶/۱۱/۶۰ در حین درگیری با خلقی های از خلق بریده به شهادت رسید.

وصیت‌نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحیم؛

«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون».

اینجانب همت الله متو فرزند قنبر علی ساکن روستای باغبانکلا قلعه کش می باشم. در دوران کودکی همیشه در فکر این بودم که چه کسی این جهان پر عظمت و پر پیچ و خم را با نظم خاصی آفریده. بعد از جستجو و تحقیقات به وجود خدا پی بردم. بعد از مطالعه در مورد مبارزات و جانبازی سربازان صدر اسلام، عاشق شهادت شدم. از طرف دیگر، از زندگی حیوانی و مادی بیزار شدم، زیرا افرادی که طرز تفکرشان چنین باشد فقط در فکر شکم و پر شدن آن بوده، دست به کشتار هزاران تن از افراد بیگناه می زنند. از جمله در فلسطین، لبنان، افغانستان. چنین افرادی هدف مشخصی نداشته و در نتیجه سر در گم و دیوانه وار زندگی می کنند. بدین ترتیب اسلام را به عنوان عالیترین مکتب می دانم و بخاطر همین از خداوند تبارک و تعالی خواستارم ، تا سر حد جانم، به اسلام وفادار بمانم.

اما امروز توجه زیادی به انقلاب و رهبر انقلاب باید داشته باشیم، زیرا این رهبر نائب بر حق امام زمان است. شخصی است عظیم که زبان از بیان آن و قلمم قدرت نوشتن آنرا ندارد تا در مورد ایشان چیزی بگویم یا چیزی بنویسم. ولی همین قدر در مورد ایشان اشاره می کنم که هدف امام جز اسلام و پیاده شدن قوانین اسلام چیز دیگری نیست. قدر امام را بدانید حتی اگر به قیمت جان شما تمام بشود. دست از امام بر ندارید و حرف او را از دل و جان پذیرا باشید. نصیحت دیگرم این است که همیشه قرآن بخوانید خوب فکر کنید که منظور از گفته های مردم چیست و دیگران را هم در همین امر خیر تشویق کنید. مسئله دیگر اینکه هیچ لحظه ای امر به معروف و نهی از منکر را فراموش نکنید. و مسئله دیگر مسئله منافقین که تازگی ندارد. منافقین از صدر اسلام هم بوده اند و امروز هم هستند. نسبت به آنها هیچ رحمی نباید کرد و با قاطعیت تمام با آنها برخورد کنید. من همیشه منتظر کاروانی بودم که به سوی الله می رود، تا این کاروان مرا هم با خود ببرد.

پدرم، هر چند می دانم که بزرگ کردن یک فرزند مشکل است و از بزرگ کردن یک فرزند امید داری تا بهره ای ببری ولی چه بهره ای بهتر از اینکه فرزندی را بزرگ کنی و در راه خدا ببخشی، که این باعث افتخار هر پدری باید باشد تا فرزند خودش را در چنین مسیری بفرستد. پدرم، در این زمان از طرف خداوند مورد امتحان قرار گرفتیم تا اینکه چقدر به اسلام توجه داریم. صد آفرین بر شما که با این همه کاری که دارید فرزند خودت را به جبهه حق فرستادی. اگر شهید شدم مجلسی که بر پا می کنید خیلی ساده باشد. دیگر اینکه اگر اشتباهی و گناهی نسبت به شما انجام داده ام در راه خدا مرا ببخشید.

مادر عزیزم، این را می دانم که بزرگ کردن یک فرزند خیلی برای مادر زحمت دارد. هر مادری امید دارد تا از فزرند خود بهره ای ببرد، اما مادر تو چه استفاده ای بهتر از بزرگ کردن یک فرزند و بخشیدن در راه خدا داری. مادرم شما مسئولیت زیادی دارید و آن اینکه افرادی را باید بزرگ و تربیت کنید که مورد قبول اسلام باشد نه اینکه افرادی که بر علیه اسلام دست بزند. از شهید شدن فرزند خود ناراحت نباشید. باید حتی بعد از شهید شدن هم در بین مردم بدون گریه صحبت بکنی، که این خود باعث تقویت روحیه مردم می شود. دیگر اینکه اگر نسبت به شما اشتباهی کردم مرا به خاطر خدا ببخشید. شما مواظب برادرانم و خواهرانم باشید، تا راه خیر و راه اسلام را انتخاب کنند.

پاسدار انقلاب اسلامی، همت الله متو.

منابع

  • سایت آرامستان شهر آمل
  • هابیلیان: پایگاه خبری، تحلیلی مطالعات تروریسم
  • سایت حیات طیبه